Monday, February 23, 2009

KEMASKAN CORAK PEMAKANAN


Lewat minggu lepas saya menerima panggilan dari sahabat baik saya.Dia menyatakan rasa kebimbangan dan kerisauannya apabila menerima berita ayahnya kurang sihat..Abangnya memberitahu apabila menjalani pemeriksaan doktor,ayahnya disahkan menghidapi lemah jantung dan darah tinggi.


Belajar di lembah klang dan terikat dengan jadual kuliah seharian tidak memungkinkan dia pulang ke kg segera.Paling tidak pun,hujung minggu nanti dia akan juga meluangkan masa pulang ke kampung dan itulah azamnya.


Apabila berbicara soal kesihatan,dewasa ini manusia berisiko besar mendapat penyakit-penyakit yg berbahaya.Selain faktor persekitaran yg terdedah dengan bahan-bahan kimia yg berbahaya,air,udara yg kotor,makanan juga merupakan salah satu penyebab utama kita berisiko mendapat penyakit.Ramai org meringan-ringankan hal ehwal pengambilan makanan..Walhal ia boleh memberi kesan jangka panjang kepada kesihatan tubuh badan.


Jagalah kesihatan tubuh,bermula dari hari ini.Amalkan gaya hidup sihat.Di sini ada beberapa info mengenai diet Rasulullah:



jangan makan SUSU + DAGING

Jangan makan DAGING + IKAN

Jangan makan IKAN + SUSU

Jangan makan AYAM + SUSU

Jangan makan IKAN + TELUR

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan SUSU + CUKA

Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL


# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.


# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.


# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.


# Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. Di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita..
Dan Allah telah meratakan bumi untuk makhlukNya. Di bumi itu ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak mayang. Dan biji-bijian yang berkulit dan bunga-bunga yang harum baunya. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?(Al-Quran : Ar-Rahman : 10-13)


SABDA RASULULLAH S.A.W

"Berjama’ahlah dalam menyantap hidanganmu dan sebut nama Allah padanya, niscaya akan mengandung berkah bagimu"




BADAN SIHAT,OTAK CERDAS,ISLAM GEMILANG


P/S:gambar di atas adalah sekadar gambar hiasan,tiada kena mengena dengan hari lahir sesiapa

1 comment:

Muhd Syafiq Mat Jap said...

masyaAllah..hebatnya pengetahuan ukhti tentang pemakanan...ana kena belajar jugak bab ni...

>