Monday, October 6, 2008

WELL PREPARED ALWAYS



BERSEDIA-WELL PREPARED ALWAYS

Jam 12.37am.Saya baru sahaja sampai di bilik..Kebanyakan rakan-rakan serumah sudah dibuai mimpi..Sejak pukul 9.30pm td sy memerah otak,mengerah idea dalam sesi pembentangan program&budget 2009 kepada 8 orang felo dan pengetua kolej.
Petang itu..

“1 message received.”

Sy membaca mesej yg baru diterima.Panggilan jihad sy istilahkan..Saya diminta untuk menghadiri meeting bersama pengetua dan felo memandangkan pengerusi dan s/usaha kolej ada hal yg lebih penting perlu diselesaikan…Agendanya adalah pembentangan program dan budget 2009.

Saya cuba menghubungi beberapa orang AJK kolej sebagai ‘peneman’ saya bermesyuarat.Malangnya masing2 sibuk dengan tugas masing2,minggu ini amat kritikal.Ujian dan assignment segalanya.Saya sendiri ada 2 proposal perlu dihantar,asment,dan juga test.. Minggu lepas,di saat semua bergembira untuk pulang ke kg untuk berhari raya,sy masih bergelumang dengan proposal dan budget program...Di saat semuanya sibuk ‘packing’ untuk balik kg,kami sebahagian Jawatankuasa masih lagi berpencak di dalam mesyuarat..Atas nama tanggungjawab,inilah amanah yg perlu saya& sahabat2 tunaikan..

Sy kurang sihat sebenarnya.Kepala berdenyut-denyut..Saya agak ‘kalah’ dengan air hujan.Tengahari tadi meredah hujan waktu pulang dari kuliah..Saya cuba menyiapkan sedikit tugasan memandangkan malam nanti ada agenda yg perlu diselesaikan.

Bilakah masanya saya dapat member i tumpuan sepenuhnya kepada tugasan-tugasan yang menunggu masa untuk dihantar…Soalan itu saya biarkan tanpa jawapan kerana saya mmg tiada jawapan untuk itu.untuk itu,sy mula menyusun jadual untuk minggu ini..

Bukankah Allah sudah kurniakan masa yg sama untuk setiap hambaNya?Sering sahaja saya memarahi diri sendiri…

Rupanya sesi pembentangan itu tidak seperti yg digambarkan.Saya fikir,hanya perlu membentangkan program beserta objektif,tarikh dan juga peruntukan sahaja tetapi saya diminta membentangkan secara detail bagi setiap program bermula dengan tarikh,objektif,kumpulan sasaran,perjalanan secara terperinci setiap program beserta peruntukan kewangan yang merangkumi makanan,penginapan,dan sebagainya..

“Aduh..berat ni.Memang saya x bersedia untuk itu..15 program secara detail?saya x mampu.”

Saya jadi segan dan malu yg teramat kerana tidak dapat memenuhi kehendak ahli mesyuarat..
Bayangkanlah,umpamanya saya menjemput semua orang datang ke rumah saya sempena hari terbuka dan saya menjanjikan untuk menyediakan juadah yang istimewa iaitu mee bandung.Jemputan saya semua tentu sudah dapat membayangkan keenakan mee bandung tetapi apabila menjamah juadah,mee bandung yg saya katakana itu rasanya seperti mee kari yang kurang masin..Tentu jemputan itu nkecewa bukan?

Jadinya,atas budi bicara tn pengetua,sy mohon untuk memperkemaskan dan membentangkan semula dalam minggu ini juga.Alhamdulillah,sy diberi peluang untuk itu dan diminta menerangkan serba sedikit mengenai setiap program..Byk juga komen juga kritikan yg saya anggap sebagai kritikan membina sebagai penambahbaikan untuk program yg bakal dijalankan yg saya terima ml mini..Sy juga mendapat satu pengajaran yg berguna iaitu-BERSEDIA SENTIASA.dan –MENJANGKAKAN LEBIH DARI BIASA.mungkin ini ada kaitannya dengan berfikir secara kritikal.critical thinking.di mana seseorang itu perlu berfikir secara tepat pada satu-satu masa yg memerlukan…

Sy memandang semula kertas program yg penuh dengan contengan pembetulan dan cadangan.Tugasan baru telah diterima…suka atau tidak..mahu atau tidak mahu…saya tiada pilihan..

Kadang-kadang terbit rasa yg ‘bukan-bukan’..Sy manusia biasa,dan semestinya perasaan negative itu kadang kala muncul.Manusia,apabila sudah mencapai satu tahap yg serasa seperti tiada kemampuan lagi,merbahayalah jika membiarkan perasaan itu menguasai diri…Iman pula kadang kala turun naik..

“Bersabar.Doa banyak-banyak pada Allah..”kerapkali sahabat saya menasihati.

Apalah sangat yang saya lakukan jika hendak dibandingkan dengan pemimpin-pemimpin dunia..Apalah sangat yg saya buat berbanding dengan kisah perjuangan para pejuang Islam yg sanggup menggadai nyawa.Selusuri sahaja kisah para sahabat dan Rasulullah dalam menyebarkan dan memperjuangkan Islam.Betapa perit dan penuh onak berliku…Siapalah saya..Hamba yg hina,entah apa yg saya lakukan diterima ayau tidak.Dipandang atau tidak.Bak kata orang..‘cikai’ aje…Sy sendiri bimbang.

Semoga matlamat dan objektif yg saya tetapkan sejak dari awal dulu,sentiasa berpijak di paksi yang sama.Semoga apa yg saya niatkan KeranaNYA ini sentiasa dihitung sebagai ibadah hamba kepada Khaliqnya…

Semoga Allah meredhai perjuanganku..Ameen.

KERANA ALLAH UNTUK ISLAM

6 september 2008
SERIKANDI_86

No comments:

>